اسپری دو جزئی

 رنگ دوجزئی اسپری چیست؟

رنگ دوجزئی (۲-Component Cold Plastic) با روش اجرای اسپری، بر پایه متیل متاکریلات فرموله و تولید شده است. رنگ سرد دوجزئی اسپری شامل جزء A وB است که جزء A آن به‌صورت رنگ و جزءB  آن شامل عامل پخت (پراکساید) است که هنگام اجرا به رنگ افزوده و سپس توسط دستگاه مخصوص اجرا، اسپری می‌گردد.

تولید و استفاده از رنگ سرد تک‌جزئی از سال ۱۹۵۰ میلادی یا به عبارتی ۷۰ سال پیش آغاز گردید. علت تداوم استفاده از این گروه رنگ، قیمت مناسب و سهولت اجرا بوده است.

اما در سال‌های اخیر باتوجه‌به مسائلی مانند عدم سازگاری رنگ سرد تک‌جزئی با محیط‌زیست (به علت وجود مقادیر بالای حلال در رنگ)، ماندگاری پایین، چرک پذیری بالا و همچنین بازتابش کم‌نور از سطح رنگ، تحقیقاتی جهت تولید رنگی باکیفیت و ماندگاری بالاتر از سوی بسیاری از تولیدکنندگان جهانی رنگ صورت‌گرفته است.

در نتیجه این تحقیقات، رنگ سرد دوجزئی بر پایه رزین متیل متاکریلات(MMA)  معرفی و به بازار عرضه شد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این رنگ می‌توان به ماندگاری بالا، چرک پذیری پایین، سایش کم، بازتابش نور بیشتر، قابلیت اعمال با روش‌های متنوع‌تر، چسبندگی بالا به سطح، سرعت خشک‌شدن بیشتر و امکان بازگشایی سریع‌تر محل اجرا اشاره کرد. یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل توسعه بیشتر رنگ سرد دوجزئی، سازگاری بیشتر این رنگ با محیط‌زیست و همچنین کاهش مخاطرات زیستی برای افراد در معرض این رنگ است.

در بسیاری از شرکت‌های معتبر اروپایی مانند Geveko ‌و Swarco همچنان رنگ سرد تک‌جزئی به فروش می‌رسد؛ اما بیشتر تمرکز و تبلیغات این شرکت‌ها در جهت توسعه و گسترش استفاده از رنگ سرد دوجزئی است. در ایالات متحده آمریکا به دلیل تدوین استانداردهای بسیار سخت‌گیرانه در لزوم ماندگاری بالای رنگ‌های ترافیکی و همچنین حذف حلال‌ها جهت حفظ محیط‌زیست، به‌طورکلی استفاده از رنگ سرد تک‌جزئی منسوخ شده است.

خط کشی ترافیکی لرستان

 کاربرد رنگ ترافیکی دوجزئی اسپری

 از رنگ ترافیکی دوجزئی اسپری در خط‌کشی محوری  بزرگراه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها و همچنین خط‌کشی‌های عرضی مانند بلوک عابر پیاده استفاده می‌شود.

ویژگی رنگ ترافیکی دوجزئی اسپری

از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این رنگ می‌توان به مقاومت سایشی بسیار خوب، ماندگاری عالی، امکان اجرا در ضخامت‌های پایین و حساسیت کمتر به شرایط دمایی در حین اجرا اشاره کرد

ماندگاری بیشتر

رنگ سرد دوجزئی به روش اجرای اسپری، به دلیل عدم وجود حلال در فرمول خود، ضخامت خشک و تر یکسانی دارد و با ضخامت حداقل ۴۰۰ میکرون اجرا می‌شود که ماندگاری آن دو تا سه برابر رنگ سرد تک‌جزئی و در حدود ۱۸ ماه است. درحالی‌که رنگ سرد تک‌جزئی با ضخامت تر ۷۰۰ میکرون و ۳۵۰ میکرون خشک، ماندگاری بین ۶ تا ۹ ماه دارد که در معابر شهری به دلیل تردد بالا بعضاً این ماندگاری به کمتر از ۶ ماه کاهش می‌یابد. (منظور از ماندگاری وجود حداقل ۵۰% از رنگ اجرا شده پس از پایان دوره ماندگاری رنگ است).

مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی

باتوجه‌به ماندگاری و دوره عمر طولانی‌تر این محصول، تعداد دفعات خط‌کشی در مقایسه با رنگ سرد تک‌جزئی بسیار کمتر شده و در نتیجه هزینه نگهداری خط‌کشی‌ها تا حد چشمگیری کاهش خواهد یافت. در واقع در این سیستم دوره عمر خط‌کشی‌ها طولانی‌تر شده و کیفیت خطوط نیز در گذر زمان بسیار بهتر از کیفیت خطوط رنگ سرد است.

سازگاری با محیط‌زیست

رنگ دوجزئی اسپری به علت وجود حلال در فرمولاسیون آن، آسیب کمتری به محیط‌زیست زده و ازاین‌رو با محیط‌زیست سازگاری مناسبی دارد.

ضریب لغزش و سُرخوردگی پایین

به علت اجرا با ضخامت کمتر و فرمولاسیون متفاوت با رنگ‌های دوجزئی متداول، خط دوجزئی اسپری پایداری بیشتری داشته و میزان لغزش و سرخوردگی خودروها و عابران را تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

آسیب کمتر به آسفالت

اجرا رنگ در ضخامت‌های بالا سطح آسفالت را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌کند؛ اما این رنگ، به دلیل اجرا در ضخامت‌های پایین به سطح آسفالت آسیبی وارد نمی‌کند.

جرم‌پذیری پایین

باتوجه‌به  Topcoat(لاک ضد جرم) روی رنگ، جرم‌پذیری رنگ در مقایسه با موارد مشابه به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.

اینفوگرافی رنگ ترافیکی

چرا باید در خط‌کشی‌های ترافیکی از رنگ سرد دوجزئی اسپری استفاده کنیم؟

خط‌کشی‌های انجام شده با رنگ سرد تک‌جزئی در مقایسه با سیستم‌های به‌روز و مدرن از کیفیت و ماندگاری کمتری برخوردار هستند. از سویی دیگر وجود مواد سرطان‌زا همچون بنزن، تولوئن، زایلن و… در فرمولاسیون این رنگ و انتشار این مواد، به لحاظ ملاحظات زیست‌محیطی نیز این محصول را در موضع ضعف قرار می‌دهد.

در راستای بهبود رنگ‌های ترافیکی، رنگ‌های دوجزئی با روش اجرای اسکرید به‌عنوان گزینه‌ای کارآمد جایگزین رنگ سرد مطرح شدند.  این رنگ در ضخامت ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میکرون اجرا شده و از کیفیت و ماندگاری بالائی برخوردار بود؛ اما به دلیل قیمت تمام شده بالا، صرفه اقتصادی نداشته و مورد استقبال قرار نگرفت.  در مسیر تکامل رنگ‌های ترافیکی، در ادامه، تولید رنگ‌های دوجزئی با روش اجرای اسپری در دستور کار قرار گرفت. این رنگ با ضخامت ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ میکرون اجرا شده و علی‌رغم ضخامت کم‌رنگ اجرا شده از قدرت پوشش بالائی نیز برخوردار است. جهت حفظ این ویژگی‌ها و خصوصیات، این سیستم نیازمند میزان رزین بیشتر و فرمولاسیون ویژه‌ای است. همچنین اجرای این رنگ نیز نیازمند فناوری و دستگاه متفاوتی است چرا که با دستگاه‌های رایج خط‌کشی ترافیکی، اجرای این رنگ میسر نخواهد بود.

دستگاه خط کشی دو جزئی اسپری

خرید رنگ ترافیکی دوجزئی اسپری

به دلیل فناوری ویژه و خاص رنگ ترافیکی دوجزئی اسپری این رنگ فقط باید با دستگاه‌های مخصوص خط‌کشی این رنگ اعمال و اجرا شود. با تلاش مهندسان و متخصصان شرکت صبا شیمی آریا این دستگاه در داخل کشور با قیمتی به‌مراتب اقتصادی‌تر از مشابه خارجی تولید شده و آماده عرضه به مشتریان است. جهت دریافت قیمت رنگ ترافیکی دوجزئی اسپری و خرید رنگ با واحد فروش ترافیکی شرکت صبا شیمی آریا تماس حاصل نمایید.

اجرای رنگ ترافیکی دوجزئی اسپری

جهت دریافت خدمات اجرای رنگ دوجزئی اسپری و همچنین خرید دستگاه خط‌کشی دوجزئی اسپری با واحد فروش شرکت صبا شیمی آریا تماس حاصل نمایی. برای مشاهده نحوه خط‌کشی رنگ دوجزئی اسپری شرکت صبا شیمی آریا به لینک زیر مراجعه نمایید.

    چطور میتونم کمکتون کنم؟
    ارسال پیام از طریق واتس اپ
    تماس با ما
    درباره صبا شیمی

    بیش از یک دهه است که با اتکا به کیفیتی پایدار و احترام به ذینفعان، در صنعت کشور، استوار گام بر میداریم. برآنیم تا با تبدیل شدن به قطب علمی صنعت رنگ ایران، محیطی فراهم آوریم تا افراد متخصص و دانش آموخته این صنعت از همکاری با این مجموعه و مشارکت در کارهای بزرگ به خود ببالند.

    آدرس

    تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از دوراهی قلهک، پلاک 1402، طبقه 4، واحد 29

    تلفكس

    021-74039000

    021-75327

    ایمیل

    sales@sabashimi.com